*Ja, jeg har oversat DIY (do it yourself) til GDS (gør det selv).

Som fortalt i armbåndssagaen har jeg fundet på to slags armbånd, som jeg har forsøgt at lave en lille vejledning til. Here goes…

Armbånd med musetakker

1. Lav en række luftmasker (lm) i den længde du ønsker armbåndet skal være. Jeg lavede mit armbånd 21 cm = ca. 61 lm.

Mus1

2. 1 lm til at vende med. Hækl 60 fastmasker i lm-rækken. Hækl 4 fm i sidste lm i rækken. Her skal knappen syes fast til sidst.

Mus2

Mus33. Her begynder musetakkerne. Du laver en musetak sådan:

Mus4

Hækl 3 lm

Hækl herefter 1 fm i den første lm. Spring 1 maske over, hækl 1 fm i næste maske.

Hækl herefter 1 fm i den første lm. Spring 1 maske over, hækl 1 fm i næste maske. Herfra laver du den næste musetak.

4. Når du når enden hækler du 8 lm (eller det antal der passer rundt om knappen), og hæfter denne række i samme maske, så den udgør en løkke.

Mus6Mus7

5. Herfra hækler du musetakker hele vejen ned af den anden side af armbåndet. Når du når enden, afslutter du med en kædemaske (km).

6. Sy knappen på, og hæft enderne på garnet.

Mus8

Færdig!

Færdig!

Det var da ikke så svært :-) Nu kommer næste armbånd, det er også nemt!

Armbånd med muslingekant

1. Lav en række luftmasker (lm) i den længde du ønsker armbåndet skal være. Jeg lavede mit armbånd 21 cm = ca. 61 lm.

Musl1

2. Brug 1 lm til at vende med. Nu starter muslingekanten: start med 1 fm. Herefter springer du 2 masker over. Hækl 5 stangmasker (stgm) i den næste maske. Spring to masker over og hækl 1 fm. Dette gør du hele vejen ned til enden.

Musl2

3. Hækl 4-5 fm i den sidste maske på armbåndet. Her skal knappen syes fast.

Musl3

4. Herfra fortsætter du med muslingekanten på den anden side af armbåndet. Det skulle gerne passe med, at du laver de 5 stgm i samme maske på begge sider.

5. Når du når til enden, laver du 8 lm (eller det der passer rundt om din knap), og hæfter denne række i samme maske. Afslut med en kædemaske. Hæft ender og sy knappen på.

Den blev lidt skæv... Men det kan man ikke se, når det kommer på :-)

Den blev lidt skæv… Men det kan man ikke se, når det kommer på :-)

Musl6Easy peasy! Sæt i gang!

 

 

 

 

