Jeg har vidst nævnt nogle gange, at jeg i år laver en del hjemmelavede julegaver, som i sagens natur ikke kan vises her, fordi modtagerne læser med… For de flestes vedkommende. Min mormor på 86 år er ikke på internettet, og det vil jeg udnytte i dette indlæg, hvor jeg med stolthed vil fremvise det mesterstykke af et pyntepudebetræk jeg har hæklet til hende!

TADAAAAAAAA…

Min mormor elsker blå, derfor er puden holdt i de blå farver.

Min mormor elsker blå, derfor er puden holdt i de blå farver.

Forsiden af betrækket er et miks mellem en “solsikke”-bedstemorfirkant, en klassisk bedstemorfirkant og omgange med stangmasker. Mønstret på solsikken har jeg fundet her, opskriften er tysk, men jeg synes faktisk den er ret nem at forstå (uden at prale, for mit tysk er VIRKELIG dårligt…).

En opskrift på en klassisk bedstemorfirkant kan f.eks. findes her.

Pude2

Bagsiden er en “hel” bedstemorfirkant (jeg kender ikke til de rigtige navne på de forskellige typer firkanter, hvis nogle af jer der læser med kender de rigtige navne, må I meget gerne skrive dem). Den hele firkant har jeg fundet en rigtig god opskrift på her.

Pude3

Jeg lagde for- og bagside med retsiderne mod hinanden og hæklede dem sammen med fastmasker, men lod et hul være, for at kunne få puden ind. Lukningen kunne jeg ikke helt greje at lave elegant, så den er en lille smule klodset. Men det overordnede resultat er jeg overordentligt glad for!

Pude1

For- og bagside hækles sammen med fastmasker.

PS: Puden er ca. 40×40 og det er betrækket også. Garnet er ret glat og kommer nok til at give sig lidt, så til en anden gang jeg skal lave pudebetræk vil jeg nok lave det en lille bitte smule for småt.

