I starten af december så jeg et par fede futsko på Instagram, og jeg begyndte STRAKS at lede efter en opskrift på dem. Det lykkedes mig at finde en engelsk opskrift, og jeg lavede et par futter til min mor. Futterne består af tre hæklede sekskanter pr. fut, men i den engelske opskrift er de to af sekskanterne lidt mærkeligt formet, sikkert for at få dem til at passe bedre til fodens form, men jeg synes ikke rigtigt det fungerede. Opskriftens sål kunne jeg SLET ikke finde ud af at lave, så jeg freestylede en sål – som jeg ikke har skrevet ned… Her er resultatet :-)

IMG_2062IMG_2063IMG_2064

Da jeg skulle lave et par til mig selv, valgte jeg at lave tre almindelige sekskanter pr. fut. Sekskanterne er 15 cm i diameter og hæklet i stangmasker. De er hæklet i baby marino, som er MEGA blødt og lækkert! Garnet passer til en nål nr. 4.

IMG_1983

Da jeg skulle til at sy mine futter sammen, fandt jeg ud af, at jeg havde lavet sekskanterne alt for store (der er jo ingen grund til at måle undervejs..). Så jeg måtte i gang med at trevle op – øv bøv!

Sålen på mine egne futter har jeg lavet på en anden måde, end den på min mors futter. Jeg har lavet endnu en sekskant, der var én omgang mindre end de øvrige sekskanter. Sål-sekskanten sidder under tæerne. De to side-sekskanter hæklede jeg sammen under foden med en række stangmasker. Det kom til at se sådan ud:

IMG_2059IMG_2058

Pasformen på mine futter er ikke lige så god, som den er på min mors, så det er tydeligt at jeg skal prøve mig frem nogle gange mere…

IMG_2060
IMG_2061

... heldigvis har jeg nogle aftagere i tankerne til de næste par ;-) Desuden har jeg set en variant, der består af firkanter – dem tror jeg at jeg skal lave næste gang!

