… af en stempelkandevarmer!

Min svigermor fik for nogle år siden det fedeste te-sæt af sin mand. Det er med turkis glasur og med en sort- og hvidternet bort i toppen. Tekanden er også turkis med et sort- og hvidternet låg. Da jeg så opskriften på en stempelkandevarmer hos Design by Dalkær, tænkte jeg at den var perfekt til min svigermor, fordi hun er glad for stempelkaffe, og jeg bestemte mig for at lave den i turkis med et sort- og hvidternet stykke, så den kunne passe i stilen med det flotte te-sæt.

Jeg har hæklet varmeren i dobbelt bomuldsgarn fra Søstrene Grene, med nål nr. 4. Det kommer næsten til at passe med maskeantallet fra opskriften, men jeg har mest gået efter målene i opskriften.

Man starter med det stykke der skal være under hanken på kanden. Når dette stykke er stort nok (8,5 cm langt og 3 cm bredt), bryder du garnet. Efter slår du 5 lm op, hækler fastmasker over det lille stykke, og laver igen 5 lm på den anden side (som på billedet).

Stempel1

Nu hækler du fastmasker indtil arbejdet måler 32 cm (med det smalle stykke OG det brede stykke). Når målet er nået, bryder du garnet.

Stempel2

Nu skal du igen lave et smalt stykke, der skal sidde under hanken på kanden. Det stykke valgte jeg at lave sort- og hvidternet. Du starter stykket 5 masker fra begyndelsen og hækler indtil stykket er 8,5 cm langt. Igen skal “flappen” være 3 cm bred.

Du slutter af med at hækle fastmasker hele vejen rundt. Jeg valgte at lave kanten i samme farve som varmeren. På det ternede stykke lavede jeg to knap”huller”.

Stempel3

Jeg har fundet to fede knapper, som jeg synes passer i stilen. De er ret store, så min knaphuller er lidt større, end dem der er beskrevet i Dalkærs opskrift.

Stempel4

Jeg har ikke slev en stempelkande, ellers ville jeg have taget et modelbillede (og tjekket at varmeren passer i størrelsen!). Men her står den på bordet, så må I selv forestille jer, at der er en kande indeni ;-)

Stempel5

