Flakoner/mellemlægsservietter/doilies – jeg har ikke rigtigt finde ud af, hvad jeg skal kalde dem… Men ligegyldigt hvad, er de pæne!

Min veninde Marie, har nogle rigtig pæne tallerkner. Sidst jeg var hjemme ved hende, lå jeg mærke til, at hun havde lagt ganske almindelige servietter i mellem dem, for at de ikke skulle blive ridsede. Dét skal der laves om på, tænkte jeg, og tog hjem og fandt opskrifter på en masse forskellige flakoner (jeg tror jeg har lagt mig fast på det navn…). Jeg hæklede 12 stykker, i forskellige lyserøde/lilla nuancer, og jeg fandt næsten alle mønstrene her hos  Frk. Garnglad, som har lavet en doily-samling – tak for det!!

Her kommer de

IMG_1966

Denne flakon fandt jeg på Hendes Verdens hjemmeside

IMG_1961

Denne flakon er hæklet efter et diagram på en japansk hjemmeside – det var SVÆRT!

IMG_1960

Den her hedder Hipster Doily, og jeg synes den var så flot, at jeg lavede to af den!

IMG_1958

Tea Time Doily hedder denne model, som er blevet så fin. Jeg undlod at lave den sidste runde i opskriften.

IMG_1965

Flakonen her hedder Dahlia Doily. Jeg tror jeg har lavet en (meget lille) fejl, da den sidste runde vil bøje ind over de andre, som om den ikke er bred nok. Men den er nu meget pæn alligevel ;-)

IMG_1964

Denne er fra Drops, og er nok mere sjælden end køn, som man siger i min familie ;-)

IMG_1962

Vintage Mini Doily – jeg synes nu ikke den blev så mini, men det kommer jo an på garnet.

IMG_1954

De næste to er også fra Drops – og er jule-flakoner.

IMG_1955

Juleflakon fra Drops

IMG_1957

Her freestylede jeg lidt på den sidste runde, da jeg ikke synes flakonen blev stor nok :-)

IMG_1959

Den sidste flakon – som jeg bare ikke kan finde opskriften på! Og jeg VED at den ikke er hæklet ud af fri fantasi! Det er lidt irriterende…

Mange af opskrifterne er på engelsk, og da jeg først havde lært de engelske maskebetegnelser at kende, var det faktisk ikke så svært. Jeg brugte denne oversigt til at oversætte med.

Jeg har set i blog- og instagramverdenen at der er mange der laver disse flakoner i zpaghetti, så de bliver store nok til at bruge som pyntetæpper – dét kunne jeg også godt tænke mig at gøre engang :-)

 

